کد مطلب:173188 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

مقام زائر امام حسین
ابان بن تغلب می گوید: در محضر امام صادق علیه السلام نشسته بودم، حضرت پرسید: چه زمانی قبر حسین علیه السلام را زیارت كردی؟

گفتم: یابن رسول الله! سوگند به خدا كه مدت هاست آن حضرت را زیارت نكرده ام.

حضرت به نشانه تعجب فرمود:

سبحان ربی العظیم و أنت من روساء الشیعه؛ پناه می برم به پروردگار بزرگ! تو زیارت امام حسین علیه السلام را ترك كرده ای و حال آن كه از بزرگان شیعه محسوب می شوی!

سپس فرمود: هر كس امام حسین علیه السلام را زیارت كند، در نامه عملش برای هر گامی كه برداشته است، حسنه و ثوابی را می نویسد و گناهی را محو خواهد كرد و گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد.

بعد رو به ابان بن تغلب فرمود:

لقد قتل الحسین علیه السلام فهبط علی قبره سبعون الف ملك شعث غبر یبكون علیه و ینوحون علیه الی یوم القیامه؛ آن گاه كه حسین علیه السلام به شهادت رسید و در راه خدا كشته شد، هفتاد هزار فرشته بر سر قبرش فرود آمدند، در حالی كه غمگین و غبار آلود بودند. آن ها بر حسین علیه السلام گریه می كنند و تا روز قیامت نوحه سرایی خواهند كرد.

در این فراز، به روایاتی كه در مقدمه ذكر شد، اشاره می گردد. امام رضا علیه السلام فرمود:

هر امامی را بر دوش پیروانش عهد و پیمانی است كه بایستی به آن وفا كنند. تكمیل و وفای كامل به آن عهد با زیارت قبور آنان، پس از مرگ انجام می گیرد. هر كس كه با میل و علاقه امامان علیهم السلام را زیارت كند و آن چه مورد علاقه و اراده آنان است بپذیرد، در قیامت مشمول شفاعت آن ها خواهد شد.

و نیز امام صادق علیه السلام به نقل از جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

خداوند بزرگ، هیچ آفریده ای به اندازه ملائكه نیافریده است. در هر روز و شب هفتاد هزار ملك به طواف خانه خدا رفته، از آن جا به زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیرمؤمنان علیه السلام می شتابند و سلام و درود می فرستند؛ سپس در حرم حسین بن علی علیهماالسلام حضور یافته، تا هنگام سحر در برابر قبر آن حضرت می ایستند؛ آن گاه به آسمان عروج كرده، برمی گردند.

«اسحاق بن عمار» می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود:


هیچ پیامبری در آسمان ها و زمین نیست جز آن كه زیارت حسین علیه السلام را از خداوند بزرگ تقاضا می كند. پس از آن گروه گروه به زیارت ایشان می پردازند.

امام صادق علیه السلام فرمود:

من زار الحسین فی یوم عاشورا وجبت له الجنه؛ [1] كسی كه در روز عاشورا امام حسین علیه السلام را زیارت كند بهشت بر او واجب می شود.

و امام رضا علیه السلام فرمود:

فان البكاء علیه (الحسین) یحط ذنوب العظام؛ [2] همانا گریستن بر امام حسین علیه السلام گناهان بزرگ را نابود می كند.

و امام صادق علیه السلام فرمود:

من زار قبر ابی عبدالله علیه السلام یوم عاشورا، عارفا بحقه كان كمن زار الله تعالی فی عرشه؛ [3] كسی كه روز عاشورا قبر امام حسین علیه السلام را زیارت نماید در حالی كه حق او را بشناسد، همانند آن است كه خدای را در عرش او زیارت كرده است.


[1] وسايل، ج 14، ص 476، ح 19637.

[2] همان، ص 504، ح 19697.

[3] همان، ص 476، ح 19636.